Telefon 22 559 31 93

Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wkładanie stóp do buzi przez niemowlaka

To bardzo ważna aktywność malucha, która przypada na okolice 5-6 miesiąca życia.

niemowlak

 

Zanim jednak to osiągnie musi zbudować szereg umiejętności, które miał możliwość doświadczać do tego okresu, czyli mowa o:

  • zbudowaniu stabilnej pozycji na plecach i kontroli głowy,
  • umiejętności pracy antygrawitacyjnej nóżek i rączek,
  • zbudowaniu linii środkowej ciała i zintegrowaniu pracy mięśni.

Dziecko w wieku około czwartego miesiąca sięga w leżeniu na plecach dłońmi za kolana, a mniej więcej w piątym miesiącu chwyta stopy. W tym okresie, oprócz tego, że dziecko łapie obie stopy i bawi się przenosząc ciężar ciała na boki, bawi się również stopami po przekątnej, czyli łapie stopę obiema rękoma. Następuje wtedy wydłużenie jednej strony ciała, a skrócenie drugiej. Doświadczenie, które nabywa dziecko stanowi rozwój dysocjacji pomiędzy kończynami górnymi i dolnymi.
Kolejnym znaczącym postępem rozwoju ruchowego dziecka jest wkładanie stóp do ust. Pewnie niektórzy z Was już zauważyli, że dzieci są bardzo giętkie. Mówimy tu o koordynacji ręka-noga-usta. Osiągniecie przez dziecko tej umiejętności świadczy o prawidłowej integracji napięcia zginaczy i prostowników posturalnych oraz o pełnej integracji aktywności tonicznej. Ta umiejętność jest bardzo ważna ze względu na przygotowanie stóp do obciążenia w przyszłości. Dziecko stymuluje dotykowo swoje stopy, dzięki czemu wygasza powoli odruch chwytny stóp. Umiejętność ta również wpływa na rozwój stawów biodrowych oraz na funkcję i budowę stóp. Pojawia się również rotacja zewnętrzna w stawie biodrowym oraz ustawienie stopy w supinacji.

Zapewne zauważyliście również, że Wasze maluchy nieraz bardzo uważnie przyglądają się swojej stopie. Wykształca to kolejną ważną koordynację oko-ręka noga. Poznają tym samym swoje ciało, określają coraz bardziej jego granice. To wszystko zbliża je do nabywania nowych umiejętności a w ostateczności do pionizacji ciała i zrobienia pierwszych kroków.

Ogólnie dzieci rozwijają się wg powyższego schematu ale trzeba pamiętać, że każde dziecko robi to w swój naturalny i przypisany tylko jemu sposób.
Jeśli uważasz, że Twoje dziecko nie posiada umiejętności adekwatnych do wieku i zaczyna Cię to martwić, skonsultuj się z pediatrą lub fizjoterapeutą dziecięcym.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.